Zgodnie z przewidywaniami samorząd województwa łódzkiego przeznacza kolejne środki na dokapitalizowanie własnego przewoźnika kolejowego. Ma to pozwolić na wykup obligacji wyemitowanych przed poprzednimi zakupami taborowymi. Pochodzące z ich sprzedaży pieniądze posłużyły jako wkład własny w projektach unijnych.
W tym roku po raz kolejny samorząd województwa łódzkiego dokapitalizowuje własnego przewoźnika kolejowego. Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która rozpoczęła swoją działalność operacyjną w 2014 r., wciąż wykupuje emitowane przed zakupami taborowymi obligacje. Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania finansowego właściciela spółki.
Ponad 5 mln zł dla samorządowego operatora
– W budżecie województwa na rok 2025 zostały zaplanowane środki w wysokości ok. 5,3 mln zł na dokapitalizowanie spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna – potwierdza Wydział Prawno-Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Środki te mają zostać przeznaczone na wykup wyemitowanych przez ŁKA obligacji. Ich sprzedaż była prowadzona w celu pozyskania wkładu własnego przy trzech przedsięwzięciach dotowanych z funduszy unijnych.
Mowa tu o kolejnych edycjach zadania „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”: pierwszej, drugiej i piątej. Pierwsza obejmowała zakup dwudziestu jednostek Flirt i była realizowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Druga pozwoliła na dostawę czternastu elektrycznych Impulsów. W tym przypadku dotacja pochodziła z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
Ostatni z opisywanych etapów zakładał zakup trzech spalinowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych (ze zrealizowaną opcją na kolejne dwa), którymi okazały się hybrydowe Impulsy. Również tu pozyskano dofinansowanie z RPO WŁ 2014-2020. Wszystkie te pojazdy zostały dostarczone do ŁKA w latach ubiegłych.
Spółkę dokapitalizowano także przed rokiem
Jak potwierdził „Rynkowi Kolejowemu” UMWŁ w grudniu ubiegłego roku, podobne dokapitalizowanie nastąpiło także w 2024 r. Również wówczas ŁKA przeznaczyła otrzymane środki na spłatę obligacji wyemitowanych w związku z tymi samymi przedsięwzięciami taborowymi. Służby marszałka podkreśliły wówczas, że własny przewoźnik stale wspiera samorząd w realizacji przedsięwzięć mających walczyć ze zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.